Înregistrarea proprietății – Extinderea serviciilor electronice către cetățeni și instituțiile publice
În atenția @ANCPI: ANCPI, instituția din România responsabilă cu înregistrarea oficială a proprietăților imobiliare dispune în prezent, după eforturi de dezvoltare și modernizare pe parcursul ultimilor ani, de sisteme informatice complexe pentru susținerea activităților specifice, disponibile la nivelul întregii țări. Astfel, ANCPI administrează sistemul național pentru înregistrarea proprietăților imobiliare (eTerra), principalul instrument și referința în domeniul imobilelor din România, cât și alte sisteme informatice specializate (ePayment, RAN, etc), dezvoltate pentru a veni înspijinul cetățenilor și a modernizării societății românești, prin integrarea mijloacelor moderne a serviciilor electronice.
Tranzacțiile imobiliare reprezintă un sector important al societății românești, generat de vivacitatea economică a acesteia, tranzacții care generează efecte în cascadă la nivelul cetățenilor și instituțiilor publice locale prin modificările titlurilor de propritate care implică modificări asupra regimurilor taxelor și impozitelor. Cetațenii și administrațiile publice locale sunt interesate să existe mecanisme electronice rapide pentru efectuarea acestor modifcări asupra proprietăților și notificarea adecvată a tuturor actorilor astfel încât să nu existe întârzieri, erori sau penalizări în determinarea taxelor și impozitelor asupra proprietăților.
Având în vedere aspectele menționate mai sus și faptul că ANCPI dispune de datele și infrastructura necesare pentru a oferi cetățenilor României și instituțiilor statului român servicii moderne, analizând aceste lucruri ca fiind și o oportunitate pentru dezvoltarea capacităților administrative, dar și un mecanism pentru creșterea veniturilor instituției, considerăm oportună lansarea unui proiect pentru extinderea serviciilor electronice către cetățeni și instituțiile publice.
Proiectul va îngloba mecanisme pentru notificarea electronică a instituțiilor publice locale participante în sistem, a vechilor și noilor proprietari. Serviciile electronice pot fi realizate contra cost, susținând astfel creșterea veniturilor instituției. În același timp, având în vedere caracteristicile proiectului, acesta poate fi abordat prin intermediul fondurilor structurale, astfel încât impactul bugetar asupra instituției ANCPI să fie minim.
Descrierea sistemului informatic
Sistemul informatic pentru notificarea rapidă asupra modificării de proprietate din România va fi o anexă automată în cadrul actualului proces de înregistrare a tranzacțiilor imobiliare, care va permite, prin intermediul unei taxe specifice să anunțe asupra modificărilor de proprietate participanții la tranzacții și autoritățile publice locale unde se găsesc imobilele tranzacționate.
Figura 1 – Exemplificarea procesului susținut prin intermediul sistemului informatic
Procesul actual prin care notarii certifică realizarea în legalitate a tranzacțiilor imobiliare implică înregistrarea în sistemul eTerra a detaliilor privind imobilele supuse contractului de vânzare-cumpărare și a părților (vânzător, cumpărător).
Noul sistem informatic va prelua detaliile tranzacțiilor și va transmite notificări electronice către autoritățile publice locale modificările privind regimul de proprietate asupra imobilelor supuse tranzacțiilor. De asemenea, va informa actorii participanți la tranzacții asupra încheierii acestera în sistemul oficial ANCPI (eTerra) și asupra faptului când acestea produc efecte juridice în privința regimului taxelor și impozitelor. Pentru autoritățile publice locale, noul sistem informatic va oferi sprijin în ceea ce privește întrarea în regim de impozitare pentru imobilele noi, un element foarte important în prezent și care lipsește în România. Noul sistem informatic va dispune de servicii web care vor putea fi integrate de către clienți în sistemele locale de taxe și impozite și sau în platforme de plată online, precum ghișeul.ro.
Figura 2 – Exemplificare flux minimal pentru implementarea soluției informatice
Implementarea mecanismului pentru notificarea rapidă asupra modificării de proprietate se poate realiza folosind cât mai eficient actuala infrastructură de servicii IT, astfel: folosirea platformei de servicii electronice și plăți ePayment, preluarea datelor de tranzacții din eTerra și dezvoltarea unui modul care să gestioneze politica de abonați la serviciile de notificare rapidă, dezvoltarea unui set de servicii web pentru realizarea notificărilor și implementarea algoritmilor specifici care să implementeze serviciile în mod integrat cu eTerra și ePayment.
Soluția informatică poate încorpora și servicii adiționale către utilizatorii înregistrați în sistem, precum: notrificări automate cu privire la modificarea unor termeni din titlurile de propietate (înscrisuri speciale), informări cu privire la serviciile de cadastru general, etc, lucruri ce pot fi efectuate (și) în baza unor abonamente periodice.
Beneficii
Prin implementarea proiectului menționat mai sus considerăm că ANCPI obține următoarele beneficii:
- Creșterea veniturilor proprii prin creșterea numărului de utilizatori în platforma ePayment și a plățiilor pentru servicii electronice;
- Impulsionarea accesării serviciilor IT ale ANCPI de către autoritățile publice și, astfel, sprijinirea acestora ulterioară în cadrul Programelor Anuale de Cadastru, prin priotizarea lucrărilor în funcție de nevoie și disponibilitate;
- Creșterea calității servicilor electronice către cetățeni și pentru societatea românească, în acord cu politicile naționale privind Agenda Digitală România, sprijinită de către guvern și impulsionate și prin fondurile europene.
Anvergura proiectului este medie și poate implica fonduri europene.
Descrierea completă a inițiativei poate fi consultată aici ( OpenIn_ANCPI_Extinderea serviciilor electronice către cetățeni și instituțiile publice ).